06 October 2010

SPFUSM semakin berbelit

Pada 5 Oct 2010 sekumpulan pelajar dari kumpulan SPFUSM telah mengedarkan risalah berkaitan dengan bantahan pindaan akta pekerja, program rakan anti-kemiskinan dan kaunter perkhidmatan di kawasan foyer dewan kuliah. Aktiviti haram mereka telah dihalang oleh Jabatan Keselamatan selepas aduan yang dibuat oleh para pelajar kerana SPFUSM bukanlah satu persatuan yang berdaftar dengan pihak universiti.

Dan pada 6 Oktober 2010, SPFUSM telah mengeluarkan kenyataan didalam blognya (klik disini) menyatakan pihak Jabatan Keselamatan, MPPUSM dan BHEPP menghalang aktiviti pelajar. Mereka juga turut mengaitkan bahawa BHEPP adalah ejen dan alat kepada BN dalam mengawal politik di kampus.

Dari kenyataan SPFUSM, USM Daily merasakan pihak SPFUSM sudah semakin pelik dan pening. Terasa lucu dengan kenyataan mereka yang melabel pelbagai pihak yang menghalang pergerakan mereka sebagai alat atau ejen pro kerajaan. Jika pihak BHEPP, Jabatan Keselamatan dan MPPUSM adalah ejen kepada BN adakah SPFUSM ejen kepada Pakatan Rakyat??

Ini terbukti SPFUSM adalah ejen kepada Pakatan Rakyat apabila SPF mengedarkan risalah yang dikeluarkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat yang mana edaran risalah tersebut adalah berkaitan dengan jawapan dari Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkaitan isu wang derma kepada warga emas yang dikatakan adalah sumber dari wang judi yang haram. Jika benar pihak kerajaan negeri ingin menjawab isu tersebut maka boleh diserahkan kepada pihak universiti untuk diedarkan dan bukan secara haram yang dibuat oleh SPFUSM.

USM Daily juga melihat, pergerakan yang diperjuangkan oleh SPF USM juga semuanya adalah senada dan semirip yang diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat. Ini memang terbukti SPFUSM adalah ejen dan kuda tunggangan di dalam kampus oleh Pakatan Rakyat kerana isu yang dibawa adalah senada dan sealiran perjaungan mereka.

Berkaitan isu kebenaran untuk mengadakan aktiviti kampus, semua sedia maklum segala aktiviti perlulah mendapat kebenaran dari pihak Universiti melalui BHEPP untuk aktiviti pelajar. Semua persatuan dan kelab malah MPP juga masih perlu mendapat kebenaran dan tidak mendapat sebarang keistimewaan untuk menjalankan aktiviti. USM Daily melihat rasional untuk mendapat kebenaran menjalankan aktiviti kerana pihak universiti bertanggungjawab atas segala aktiviti yang dijalankan oleh pelajar.

Berkaitan tuntutan SPFUSM untuk mengadakan forum terbuka dan sudut pidato pula, USM Daily rasa pihak SPFUSM tidak mengikut perkembangan universiti. Parlimen Siswa atau Dewan Perundingan Pelajar akan diadakan dalam masa terdekat ini. Satu medan untuk para pelajar berbahas dan berdebat secara teratur dan profesional telah dibentuk bagi memberi kebebasan bersuara kepada pelajar. Jika ada usul yang nak dibawa oleh SPFUSM sila hantar usul beserta justifikasi kepada Setiausaha Agong MPP atau kepada kaunter BHEPP. Setiap usul ini akan disaring oleh pelajar sendiri. Malah jika SPFUSM nak jadi ahli jawatankuasa usul adalah amat-amat dialukan.
Sedarlah SPFUSM, banyak sudah kemudahan dan kesenangan diberi oleh pihak universiti untuk para pelajar bersuara dan menjalankan aktiviti. Cuma perlu mengikut peraturan dan cara yang betul sahaja. Samalah juga yang dilakukan oleh kerajaan Pakatan Rakyat, jika ada peniaga yang tak ikut peraturan, maka gerai mereka akan diruntuh dan diroboh atas alasan tidak mengikut peraturan. Betul tak??

Maka hidup ini perlu ikut peraturan yang telah dibentuk demi kesejahteraan semua pihak. Maka renung-renungkanlah tindakan anda SPFUSM sebelum membuat sebarang tuduhan dan andaian. Jangan berbelit lidah dan memutarkan fakta yang benar.


No comments: