27 August 2009

Pengundi muda: Kami masih ‘test drive’ PR

Permatang Pasir 26 Ogos08:12a.m│”Kami masih ‘test drive’ (uji pandu) PR (Pakatan Rakyat),” begitulah respon sejumlah anak muda di Permatang Pasir.

Respon rawak tersebut dibuat selepas beberapa jam keputusan pengundian Dun Permatang Pasir yang dimenangi oleh calon Parti Islam Se-Malaysia (Pas), Mohd Salleh Man dengan 4,551 majoriti mengalahkan calon UMNO, Rohaizat Othman, dekat sini semalam.

pasir3Respon yang dipercayai memberikan petanda bahawa Pakatan Rakyat masih belum kukuh pada pandangan anak muda di negeri Pulau Mutiara berkenaan.

“PR mungkin (akan) rasa selesa dengan kemenangan berturut (-turut) ini, namun secara asas kami masih lagi buka peluang, bukan percaya ‘bulat-bulat’, ujar pemuda yang mahu dikenali sebagai Salman.

Dalam pada itu, terdapat juga respon bahawa pengundi muda DUN tersebut masih belum merasai sepenuhnya keberkesanan kepimpinan Pas mahupun Pakatan Rakyat walaupunkerusi panas kawasan tersebut juga disandang pada sesi yang lepas oleh calon Pas, Allahyarham Dato’ Mohd Hamdan Abdul Rahman.

pasir“Depa (mereka) kata tempat ni (P. Pasir) kubu kuat (Pas), tapi aura tu (itu) kami tak rasa lagi,(kemenangan) ini kami masih bagi chance (peluang),” respon beberapa pengundi muda.

Terdahulu, semalam semasa bercakap dihadapan ribuan penyokong parti politik tersebut, Naib Presiden PAS yang juga Pengarah pilihanraya ini, Datuk Mahfuz Omar, menganggap Umno semakin sukar memadamkan momentum perubahan rakyat bersama Pakatan sejak pilihanraya umum 8 Mac tahu lalu lagi.

Pilihanraya DUN Permatang Pasir menyaksikan daripada 14,832 atau 73.1% pengundi yang turun mengundi, Salleh memperoleh 9,618 undi, manakala Rohaizat mendapat 5,067 undi.-mahasiswakini


USM Daily - Golongan muda kini merupakan golongan yang boleh menjadi penentu kepada masa depan negara dari segi politik, ekonomi mahupun sosial. Mahasiswa kini perlu bijak dalam membuat keputusan kerana mahasiswa mampu mempengaruhi golongan yg lebih senior terutamanya penduduk di kampung. Mahasiswa mampu menjadi agen perubahan melalui kuasa yang ada yang telah ditetapkan oleh perlembagaan negara kita iaitu dengan mengundi. Tapi malangnya, ada segelintir mahasiswa yang tidak sedar dengan kuasa yang mereka ada. Maka dengan tidak kepekaan mahasiswa tentang kuasa yang ada pada diri mereka, ada yang terlibat dengan demonstrasi haram yang lansung tidak boleh mengubah arah tuju negara kita.

No comments: