23 July 2010

Mangsa Kebijaksanaan Politik


Umum sedia maklum bahawa Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) telah secara rasminya ditutup atas arahan Kerajaan "Pakatan Rakyat Negeri" Selangor. IKYS yang pada asalnya ditubuhkan untuk mengembangkan lagi kemahiran dan juga pengetahuan belia di Selangor sejak Januari 2000 dan telah melahirkan ratusan belia berkemahiran akhirnya ditutup atas kebijaksanaan Menteri Besar Selangor.

Walaupun selepas penutupan IKYS, pelajar-pelajarnya dipindahkan ke Kolej INPENS di Kuala Selangor, ianya sebenarnya menutup satu lagi pilihan dan peluang belia di Selangor dalam meningkatkan kemahiran diri masing-masing. Satu peluang untuk menutup ilmu telah ditutup oleh pemimpin yang "ADIL".

Dengan alasan untuk membina kem bina semangat untuk program motivasi sebenarnya adalah alasan yang tidak konkrit. Program motivasi boleh dilakukan tanpa perlu menutup pentadbiran IKYS. Ini adalah alasan yang sangat tidak munasabah. Sememangnya program motivasi itu perlu tetapi kursus kemahiran adalah suatu yang lebih utama dalam menjana modal insan di Selangor.

Bagi USM Daily, tindakan kerajaan negeri Selangor ini adalah satu tindakan yang tidak bijak dan tidak profesional. Sebagai salah satu pentadbiran negeri yang mempunyai nilai dan modal kewangan yang tinggi tidak sepatutnya tindakan seperti ini diambil. Banyak lagi kawasan yang boleh dibangunkan untuk membina kem motivasi.


No comments: