20 July 2010

Penjenamaan Semula


Setiap kali bermula dengan semester baru, pastinya ada sahaja perkara baru yang akan muncul. DTSP yang baru dinaik taraf, pembinaan tempat menunggu bas yang baru, padang kawad yang baru dan harapannya mampu membawa kecemerlangan yang baru untuk Universiti APEX.

Arus politik kampus juga tidak ketinggalan dengan perkara yang baru. Pro Mahasiswa (Pro-M) USM juga menjenamakan semula konsep perjuangan mereka. Dengan moto baru "Sedia Mendokong Aspirasi Mahasiswa Sejagat" menjadi isu hangat dalam laman sosial Facebook (FB).

Ada yang mengatakan Pro-M telah ketandusan idea dan terpaksa mengikut arus perdana yang dibawa oleh Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) yang ditunjangi oleh Pro Aspirasi. Maka mereka mengambil populariti Aspirasi dengan menyelitkan perkataan "Aspirasi" dalam motto terbaru mereka.

Namun ada pihak yang menjadi tunjang Pro-M mengatakan bahawa perkataan Aspirasi ini telah lama digunakan oleh pihak yang berjuang dalam politik kampus sebelum ini di pihak yang pro kepada mereka. Tidak kurang juga yang mengatakan, sesiapa sahaja bebas untuk menggunakan apa saja perkataan tanpa perlu ada sebarang halangan.

Bagi USM Daily melihat perkembangan ini adalah suatu yang menarik dan persaingan yang lebih mencabar kerana kedua-dua pihak Pro-M dan Pro-Aspirasi perlu menggunakan strategi kempen yang lebih berkesan dalam mendoktrin minda pelajar terutamanya pelajar baru.

Kebebasan yang dituntut oleh mahasiswa ternyata telah diberikan oleh pihak universiti. Jika dilihat dalam Minggu Program Siswa Lestari kedua-dua pihak dari Pro-M mahupun Pro Aspirasi mendapat peluang untuk mendekati pelajar baru. Ada dikalangan Pembimbing Program Siswa Lestari (PPSL) juga ada dari kedua-dua pihak. Tidak ketinggalan juga dilihat pejuang dari Pro-M diberi ruang untuk berniaga semasa Minggu PSL. Malah ada peniaga yang siap jadi seperti PPSL juga melayan kerenah pelajar baru dan keluarga mereka.

Semoga persaingan dalam mendoktrin pemikiran pelajar terutama pelajar baru ini bukan hanya menjadi retorik politk sahaja. Diharapkan apa yang dicanang dan dijanjikan kepada mahasiswa dapat ditunaikan dan dilaksanakan oleh mereka yang berjanji.

No comments: