31 March 2009

Sejarah di Dua Bukit dan Satu Batang


29 Mac 2009 mencatat sejarah dalam proses demokrasi negara yang aman dan sejahtera, Malaysia ini kerana tiga pilihanraya kecil berlansung di DUN Bukit Selambau, Parlimen Bukit Gantang dan Parlimen Batang Ai. Proses penamaan calon di ketiga-tiga kawasan Pilihanraya Kecil masing-masing mencatat sejarah tersendiri.

Di DUN Bukit Selambau, seramai 15 orang menawarkan diri untuk bertanding sebagai calon ADUN Bukit Selambau. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) berjaya menyelesaikan proses penamaan calon bagi 15 calon yang hadir hanya dalam masa 45 minit sahaja. Ini menunjukkan kecekapan pihak SPR yang sentiasa dipersoal oleh pelbagai pihak. Suasana kempen bagi 15 calon ini juga melambangkan kesuburan dan kebebasan dalam demokrasi yang ada dalam negara ini. Namun ada juga pihak yang mengatakan, ada antara 15 calon yang bertanding di DUN Bukit Selambau mengambil kesempatan di atas kebebasan demokrasi hanya untuk kepentingan peribadi sahaja. Mereka bertanding hanya kerana rasa tidak puas hati kepada kerajaan negeri sedia ada yang terdiri daripada Kerajaan Pakatan Rakyat.

Di Parlimen Bukit Gantang juga turut mewarnai sejarah pilihanraya negara. Datuk Seri Nizar Jamaluddin, bekas Menteri Besar Perak menawarkan diri untuk menentang calon Barisan Nasional dan calon Bebas. Isu kepimpinan yang sering menjadi bualan masyarakat mungkin akan menjadi modal utama untuk meraih undi simpati oleh bekas Menteri Besar Perak ini. Malah beliau juga telah mengakui bahawa jawatan Menteri Besar telah menjadi cerita lama atau sejarah. Calon BN yang bertanding meyakinkan para pengundi untuk membawa semula kemajuan ke kawasan Parlimen Bukit Gantang manakala calon Bebas yangh memilih logo Payung sebagai logo undi turut menawarkan isu perpaduan sebagai modal untuk berkempen.

Walau apa pun modal kempen yang dibawa oleh setiap calon, para pengundi haruslah bijak untuk memilih calon yang terbaik sebagai peminpin mereka. Gunakan pertimbangan moral yang seimbang tanpa ada gangguan emosi yang mempengaruhi keputusan untuk memangkah pada 7 April ini. USM Daily mengucapkan selamat bertanding kepada semua calon ang menawarkan diri dan selamat mengundi kepada semua para pengundi di kawasan yang terlibat.

No comments: