10 June 2009

Tragedi Berdarah Berpanjangan

Tragedi berdarah yang berlaku di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan kira-kira 50 kilometer dari Sg. Golok, Thailand adalah umpama ulangan tragedi yang acapkali berlaku di kawasan Selatan Thailand. Tragedi yang mengorbankan 11 orang jemaah yang sedang menunaikan solat Isyak merupakan satu perbuatan yang kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Dimanakah letaknya nilai kemanusiaan manusia pada hari ini? Ledakan peluru dari raifal menjadi kebanggaan dan umpama jalan penyelesaian kepada sekumpulan manusia yang tidak berperikemanusiaan. Otak yang dikurniakan oleh Allah SWT hanya mungkin menjadi pemberat didalam kepala penzalim tersebut.

Siapakah yang harus bertanggungjawab terhadap tragedi ini? Pemimpin negara? Masyarakat? atau Individu? Semua ini akan tidak mungkin berlaku jika semua pihak mempunyai nilai-nilai dan norma-norma positif di dalam kehidupan masing-masing. Jika iri hati dan hasad dengki berterusan dipupuk di dalam diri, maka tragedi yang sama atau mungkin lebih teruk lagi akan berulang dan berulang lagi tanpa penyelesaian.

Bersyukurlah kita sebagai rakyat Malaysia yang hidup dalam satu negara yang berbilang kaum tetapi mempunyai nilai toleransi dan perpaduan yang cukup tinggi di kalangan ahli masyarakat. Kemelut dan gelora yang berlaku dikalangan masyarakat disini mampu ditangani dengan bijak ohle pemimpin dan ahli masyarakat. Namun jangan kita leka dengan kedamaian dan kesejahteraan negara kita ini, kerana masih ada tangan-tangan dari luar mahupun dalam negara sendiri yang mahu melihat negara yang kita cintai ini hancur dan dikuasai oleh mereka yang hanya pentingkan keuntungan.

Bagi pihak USMDaily, kami mendoakan semoga roh-roh mereka yang terkorban dalam perjuangan mempertahankan negara dan agama dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Al-Fatihah..


No comments: