30 August 2010

Seusia 53 tahun Merdeka


USM Daily mengucapkan selamat menyambut hari kemerdekaan ke 53 tahun untuk seluruh warga USM dan warga Malaysia secara amnya. 53 tahun merdeka adalah suatu jarak usia yang amat panjang bagi perjalanan sebuah negara. Nikmat merdeka yang kita nikmati sekarang ini adalah hasil susah payah pejuang-pejuang setia negara yang bergadai nyawa dan segalanya demi mencapai kemerdekaan.

31 Ogos 1957 dimana tarikh keramat bagi Malaysia yang tarikhnya dicadang oleh Allahyarham datuk kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi adalah suatu tarikh yang dikenang sehingga hari ini. Pengumuman oleh Tunku Abdul Rahman selepas pulang dari London membawa berita gembira kepada seluruh negara dan berita gembira itu tersebar cepat ke setiap ceruk negara walaupun tiada teknologi secanggih hari ini.

Tunku Abdul Rahman berjanji untuk mengisi erti kemerdekaan negara kita ini dengan dua perkara utama. Pertama adalah untuk membasmi kemiskinan dan yang keduanya adalah untuk membasmi buta huruf. Walaupun misi yang ingin dibawa oleh Tunku Abdul Rahman ini dilihat seperti suatu perkara yang tidak gah bagi sebuah negara yang merdeka namun dengan misi tersebutlah maka terhasilah sebuah negara yang sedang pesat membangun iaitu Malaysia.

Hari ini kita tidak pelik lagi jika mendengar seorang anak pesawah dari Pendang, Kedah belajar Kejuruteraan Kimia di Manchester, England. Apatah lagi jika kita melihat di media cetak mahupun elektronik di mana seorang anak kelahiran Malaysia menjadi tukang masak terkenal di Perancis. Semua ini tidak pelik kerana semua ini adalah bukti kejayaan misi Tunku Abdul Rahman untuk membasmi kemiskinan dan buta huruf telah berjaya.

Sememangnya usaha Tunku Abdul Rahman dan pemimpin-pemimpin negara yang lain ini memerlukan kelestarian kepimpinan dari generasi pemimpin hari ini. Jika usaha untuk membangunkan dan mempertahankan kemerdekaan hari ini diletak hanya di bahu pemimpin negara sahaja, maka usaha itu mungkin akan menjadi sukar. Oleh itu, kita sebagai warganegara Malaysia yang bertanggungjawab, wajiblah untuk bangun dan terus bersatu sesama kaum demi mempertahankan kemanisan nikmat 53 tahun merdeka untuk kelestarian masa hadapan.

No comments: