26 November 2009

Bila Cacing Mula Kepanasan

Pakatan Rakyat (PR) di Selangor telah mula bertindak seperti cacing yang kepanasan kerana tidak selesa dengan apa yang telah berlaku mereka. Biro Tatanegara kali ini dipersalahkan kerana mereka melihat BTN adalah satu badan yang menekankan semangat perkauman di kalangan rakyat Selangor. Justeru kepimpinan Khalid Ibrahim, mengisytihakan adalah haram untuk rakyat Selangor untuk menyertai kursus atau program anjuran BTN. Tapi bila larangan menyertai program BTN dikuatkuasa, maka timbul pula satu mekanisme baru oleh kerajaan PR iaitu dengan memperkenalkan kursus spiritual, physical, intelectual, emotional and social (SPIES) kepada setiap entiti di bawah kuasa kerajaan negeri.

Kewujudan SPIES yang di kelolakan oleh YB Dr. Halimah Ali, Exco Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Modal Insan Selangor ini, sememangnya adalah jelas sebagai wadah untuk kerajaan PR counterback apa yang telah BTN laksanakan kepada golongan muda yang sudah mula sedar akan kepentingan negara dan bangsa mereka. SPIES ini hanyalah topeng kepada propaganda yang akan disebarkan oleh PR yang semakin hilang pengaruh dikalangan rakyat.

Terdapat hampir 30 lebih konsultan (rujuk di sini)yang terlibat dalam melaksanakan SPIES ini, dimana rata-rata konsultan yang terlibat adalah kipas susah mati kerajaan PR yang bijak untuk mengaut duit rakyat dari kerajaan PR. Mungkin ada di antara 30 konsultan yang terlibat dimiliki oleh orang berkepentingan di dalam kerajaan PR yang hanya megambil keuntungan berlipat ganda dari program ini.

Kursus atau program anjuran BTN telah diharamkan kepada semua entiti milik kerajaan negeri. UD merasakan pengharaman ini adalah umpama kisah di Iraq. Rakyat Iraq melaung-laung kegembiraan apabila Saddam Hussin di tumpaskan tanpa sedikit pun menyedari bahawa kemenangan mereka yang di kawal oleh Amerika adalah pembuka jalan kepada penjajahan ekonomi, sosial, pendidikan dan politik negara mereka. Kini Iraq kucar kacir akibat tangan mereka sendiri.

No comments: