26 January 2009

Pelajar USM Sumbang RM10,000 untuk Tabung Palestin

Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Sains Malaysia (USM) bersama-sama Sekretariat Sukarelawan USM serta Majlis-majlis Penghuni Desasiswa, persatuan dan kelab pelajar telah mengumpulkan RM10,000 yang diserahkan kepada NST Fund for Ghaza hari ini untuk kemudiannya dimasukkan ke dalam tabung negara sebelum disalurkan kepada pihak berkenaan..

Penyerahan dilakukan oleh Naib Canselor, Prof. Dato’ Dzulkifli Abdul Razak hari ini kepada Ketua Biro NST Pulau Pinang, Sharanjit Singh yang disaksikan oleh wakil MPPUSM dan pertubuhan-pertubuhan pelajar.

“Ini adalah tanda keprihatinan USM terhadap penderitaan warga Palestine dan simpati pelajar kepada tragedi yang berlaku,”kata Prof. Tan Sri Dzulkifli.

Pada majlis yang, Naib Canselor USM turut menyerahkan nota bantahan yang ditandatangani oleh hamper 10,000 pelajar yang dipungut sejak dua minggu lalu kepada Ketua Biro NST .

Nota tersebut menggesa para pemimpin Pertubuhan Negara Islam (OIC) untuk memainkan peranan sewajarnya membantu rakyat Palestin, menggesa Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengambil langkah-langkah bijak untuk genjatan senjata serta melakukan pemboikotan terhadap barangan dari Israel dan sekutunya.

“Sebagai sokongan terhadap usaha pelajar, pihak Universiti juga akan memberikan sumbangan dalam jumlah yang sama kepada pihak berkenaan,”kata Naib Canselor.

Sumber : www.usm.my

No comments: