24 January 2009

Aspek Mentaliti Ditekankan

USM Daily ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Sdra. Muhammad Solihin bin Mohd Razali, Setiausaha Agong MPPUSM 2008/2009 kerana telah sudi meluangkan sedikt masa untuk membalas kiriman email yang telah USM Daily hantar kepada beliau. Antara persoalan yang telah USM Daily ajukan ialah :-


1. Apakah misi dan visi anda sebagai kepimpinan tertinggi MPPUSM yang akan anda laksanakan sepanjang tempoh anda sebagai MPPUSM?

2. Bagaimanakah cara yang MPPUSM akan lakukan bagi menjana semangat kepimpinan yang dikatakan semakin lesu dikalangan mahasiswa bertepatan dengan status USM sebagai Universiti APEX?

Berikut adalah jawapan dan ulasan yang diberikan oleh beliau.

"Terima kasih atas sokongan yang diberikan pihak USM Daily kepada MPPUSM, sesungguhnya pelantikan kami sebagai Ahli Majlis Tertinggi MPPUSM bukanlah sesuatu yang harus dibanggakan sepenuhnya kerana kini telah tergalas tanggungjawab di kedua-dua bahu mewakili 14000 pelajar USM dan tambahan pula MPPUSM kali ini merupakan MPP APEX yang pertama. Sememangnya ini merupakan satu cabaran yang sangat besar kepada kami di barisan kepimpinan.

Pada sidang kali ini, MPPUSM bukan sahaja tertumpu kepada kebajikan pelajar malah lebih menekankan aspek mentaliti dikalangan mahasiswa. Antara perkara yang akan diterapkan adalah selari dengan 7 prinsip APEX yang telah diutarakan oleh Naib Canselor iaitu masa hadapan, kelainan, kelestarian, kemanusiaan, kesejagatan, perubahan, dan pengorbanan.

Bagi MPPUSM sidang ini, kami menafikan istilah lesu yang dilabelkan kepada mahasiswa kerana dari pengalaman lepas, kami melihat mahasiswa banyak terlibat dalam program-program universiti yang memerlukan kepimpinan yang tinggi seperti NRIC, CONVEX, Pesta Hoki, dan banyak lagi. Sekiranya mahasiswa itu lesu, dari mana datangnya keuntungan RM 1.5 juta dari projek-projek mahasiswa tahun lepas? Mahasiswa juga dilihat peka dengan isu-isu semasa dimana baru-baru ini bantahan aman Palestin telah berjaya dilakukan dengan kutipan derma mencecah RM10,000. Kepimpinan mahasiswa ini jugalah yang telah membawa kepada pindaan AUKU yang telah membenarkan keterlibatan mahasiswa dalam organisasi-organisasi di luar. Adakah mahasiswa masih lesu? Maka dengan penekanan dari segi mentaliti yang dibawa pada tahun ini diharap dapat melonjak mahasiswa ke peringkat yang lebih tinggi, lebih terbuka dan memupuk pemikiran yang lebih kritikal."

Para pembaca boleh melawat laman blog Sdra. Muhammad Solihin di alamat http://beraspi.blogspot.com/ .

No comments: