16 November 2009

Gendang Di Palu

Gendang peperangan Pilihanraya Kampus (PRK) sudah mula kedengaran di penghujung minggu peperiksaan ini. Lazimnya PRK akan berlangsung apabila Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), setelah memenuhi tempoh setahun memegang jawatan sebagai MPP. Banyak suara-suara antara yang positif dan negatif mula kedengaran tentang baik dan buruknya MPP sidang ini.

Di laman blog Yang di Pertua MPP, Sdra Shafiq Abd Aziz, beliau pun sendiri telah mengakui bahawa suasana PRK telah mula dirasai. Anda boleh ikuti artikel beliau di blog rasmi beliau. Saya tertarik dengan beberapa komen yang terdapat dalama blog tersebut.

Ada antara komen yang mengucapkan terima kasih kepada Sdra Shafiq di atas kepimpinan beliau dalam MPPUSM dan tidak ketinggalan juga ada yang memberi kritikan. Salah satu kritikan yang saya tertarik adalah berkaitan dengan pangabaian menerapkan nilai-nilai Keislaman dalam program anjuran MPPUSM.

Dari 37 kerusi MPPUSM di ketiga-tiga kampus, 25 kerusi di Kampus Induk, 3 kerusi telah dimenangi oleh pelajar dari Pro Mahasiswa. Di awal pembentukan MPP, muka tiga orang MPP Pro M ini masih boleh dilihat menghadiri mesyuarat dan program yang melibatkan MPP. Namun ditengah-tengah tampuk pemerintahan MPP sidang 2009/2010 ini berlansung, individu-individu pejuang kuat Pro M ini mula menghilangkan diri.

Seperti yang kita tahu, kalangan Pro M ini adalah dari kumpulan pelajar yang Islamik. USM Daily (UD) bukan hendak melabel yang Pro M ini Islamik dan Pro Aspirasi itu tidak Islamik lansung. Cuma UD ingin memberi fakta ini untuk para pembaca membuat tafsiran sendiri.

Jika geng dari Pro M ini, tidak datang mesyuarat, tidak datang program anjuran MPP, anda rasa bagaimana hendak meminta pendapat mereka jika mereka tidak hadir?? Tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh pelajar yang memilih mereka tidak dilaksanakan. Itulah sebabnya, hanya pelajar yang menyokong mereka sahaja yang banyak mengkritik dan komen MPP kerana kehendak mereka tidak ditunaikan kerana pemimpin pilihan mereka tidak datang melaksanakan tanggungjawab.

Sebenarnya apa yang UD hendak sampaikan di sini ialah dari Blog Shafiq, ada antara insan yang komen dengan panjang lebar di situ sebenarnya adalah untuk mempromosi dirinya untuk menjadi calon MPP sidang akan datang. Tak lebih dari itu dia menonjolkan dirinya.

No comments: