09 November 2009

Kerana Nila Setitik


Kemeriahan final Piala Malaysia sememangnya umpama satu pesta yang sangat menarik. Pertembungan antara Kelantan dan Negeri Sembilan yang kemenangannya berpihak kepada Negeri Sembilan amat mengecewakan. Mutu permainan dalam aksi final itu sangat rendah jika dibanding dengan perlawanan kedua-dua pasukan di peringkat separuh akhir.

USM Daily (UD) yang hanya menonton dari kaca TV di sebuah kedai Tom Yam sedikit sebanyak dapat merasai suasana seperti di Stadium Nasional kerana ketika itu dikelilingi dengan penyokong Wira Merah yang agak ramai. Masing-masing hampir tidak boleh duduk diam melihat aksi di kaca TV. USM Daily merasa kagum dengan semangat yang mereka tunjukkan walaupun hanya menyokong dari jauh.

Namun selepas jaringan penalti oleh Zaquan, suasana di kalangan penyokong skuad Wira Merah mula berlainan. Dapat dilihat di kaca TV ada yang mula pulang dan lebih teruk lagi memulakan tindakan provokasi dengan membakar mercun dan membaling pelbagai objek ke padang. UD yang menonton beratus kilometer jauh ni pun cukup terganggu fokus untuk terus melihat perlawanan ini. Amat memalukan tindakan yang dilakukan oleh penyokong Kelantan.

"Sebaik perlawanan tamat, ada orang tanya saya, kenapa selama 21 tahun Kelantan digelar 'Serambi Mekah', tetapi akhlak golongan mudanya masih seperti ini."- Utusan Malaysia (9/10/09). Ini adalah persoalan yang dinyatakan oleh YB Ibrahim Ali. Dimana hilangnya nilai adab kesopanan orang Timur yang penuh dengan rasa hormat??Hanya kerana sikap segelintir warga Cik Siti Wan Kembang ini, maka rosak semangat dan rasa hormat kepada mereka.

Itu reaksi penyokong skuad Wira Merah setelah pasukan mereka kalah. UD ada dengar dari seorang penyokong Kelantan di kedai UD makan itu, "Kelantan kalo menang pun agaknya lagi kech Bukit Jalil tu.Mungkin boleh berarak dan konvoi sampai KLCC meraikan kemenangan". Menang pun akan kecoh dan kalah lagilah kecoh. Sebelum perlawanan bermula pun, penyokong Kelantan sudah kecoh dengan merempuh masuk ke dalam Stadium. Susah sangat ke mengikut peraturan?? Tak kemana bola tu nak pegi. Kan bagus jika semangat terburu-buru ini dibawa dalam semangat untuk beribadah dan menuntut ilmu.

Niat UD menulis tentang perkara ini bukan kerana UD tidak suka orang Kelantan, tapi cuma sedih kerana Kelantan yang Membangun Bersama Islam ini tidak menunjukkan nilai-nilai yang baik kepada masyarakat. Bayangkan berapa ramai anak kecil yang turut menonton siaran lansung perlawanan itu?Itu bukan contoh yang terbaik kepada mereka. Renung-renungkanlah. Berfikir dahulu sebelum bertindak. Kita bukan seperti orang Barat yang mengamalkan cara hidup semacam itu.

No comments: