10 December 2008

Agensi angkasa Islam bakal ditubuh


PUTRAJAYA 9 Dis. – Sebuah agensi angkasa Islam bertaraf dunia akan ditubuhkan bagi meningkatkan keupayaan umat Islam dalam bidang teknologi angkasa lepas.

Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor berkata, cadangan penubuhan agensi itu telah mendapat sokongan angkasawan Islam pertama, Putera Mahkota Arab Saudi, Putera Sultan bin Salman bin Abdulaziz Al-Saud.

Menurut beliau, dalam pertemuannya dengan anak raja Arab Saudi itu, Putera Sultan mahu agensi itu dianggotai oleh lapan orang lagi angkasawan Muslim termasuk beliau sendiri.

“Putera Sultan menyahut tinggi cadangan menubuhkan agensi angkasa Islam melibatkan angkasawan Islam dari seluruh dunia.

“Baginda berpendapat perlu digabungkan sembilan angkasawan Islam dari pelbagai negara terlebih dulu supaya mereka bersatu mengubah minda negara Islam agar lebih tertumpu kepada bidang sains dan teknologi,” katanya dalam e-mel kepada Utusan Malaysia dari Arab Saudi di sini hari ini.

Sumber : Utusan Malaysia (10/12/2008)

Editor mengalu-alukan cadangan seperti ini yang mampu membuktikan umat Islam mempunyai penguasaan ilmu angkasa. Ia juga mampu buktikan bahawa keagungan Al-Quran sebagai sumber rujukan ilmu yang lengkap untuk kehidupan manusia. USM sebagai universiti terulung di negara ini disaran menjadi peneraju kepada penerokaan angkasa yang melibatkan angkasawan Islam selaras dengan motto USM iaitu "Kami Memimpin". Mahasiswa USM perlu terus memacu ilmu angaksa ke arah yang lebih gemilang.

No comments: