24 January 2010

Demonstrasi : Rasional atau Emosional?


Tidak ada bezanya mereka
Gerakan demonstrasi pada hari Sabtu yang diadakan di ibu negara adalah satu gerakan yang didalangi oleh Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI), Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), Gabungan Mahasiswa Bantah E-Voting (BANTAH) dan Pro Mahasiswa. Gerakan yang dihadiri hampir 200 orang ini berarak ke Kompleks Sogo.

Budaya demonstrasi yang diadakan ini sebenarya jika diteliti dan dilihat secara mendalam modus operandi kumpulan ini sebenarnya tidak jauh berbeza dengan kumpulan parti politik pembangkang. Jika dulu sebelum pilihanraya Umum 2008, pakatan pembangkang membawa "gelombang Kuning" yang dilihat mampu meraih publisiti dan simpati rakyat dan hasilnya pakatan pembangkang berjaya menggugat kedudukan kerajaan ketika itu. Pelbagai cemuhan dan tuduhan dilemparkan kepada Suruhanjaya Piliharaya ketika itu. SPR dikatakan tidak telus, tidak adil dan dikongkong oleh pihak kerajaan.

Apabila kemenangan berpihak kepada pakatan pembangkang dan berjaya menguasi beberapa negeri, segala cemuhan dan tuduhan yang tidak berasas kepada pihak SPR lenyap seperti tiada apa yang berlaku sebelum itu. Kemenangan mereka dengan menggunakan satu sistem yang pernah mereka kecam dan kutuk akhirnya memberi kemenangan yang membanggakan kepada pakatan pembangkang. Mereka bersorak gembira dan tanpa segan silu menyatakan hasil dari gerakan demonstrasi berjaya mengubah sistem SPR menjadi yang terbaik.

Itulah sebenarya yang berlaku dalam demonstrasi oleh kumpulan yang bernaung di bawah nama Pro Mahasiswa. Pada dasarnya memang mereka ini mahasiswa, tetapi sebenarnya mereka ini tidak layak menggunakan nama Pro Mahasiswa kerana sebenarnya mereka ini Pro Parti Politik. USM Daily mengatakan sedemikian kerana, segala tindak tanduk mereka ini tidak lain adalah cerminan daripada tindak tanduk parti politik yang dahagakan kuasa untuk memerintah.

Di Universiti Malaya contohnya, Pro M menguasai MPMUM yang dimana sebelum itu ketika dalam pilihanraya Kampus, mereka dipilih dengan menggunakan sistem yang sama dilaksana setiap tahun di kampus mereka. Tetapi sebelum kemenangan mereka dalam pilihanraya kampus, mereka dengan lantang mengecam dan mengutuk pihak universiti yang dikatakan tidak telus dan tidak adil. Selepas pengumunan kemenangan, mereka bersorak dan mengiktiraf kemenangan dan dengan automatiknya mereka menyokong sistem pilihanraya kampus yang mereka kecam sebelum itu.
Juga berlaku di USM perkara seperti ini. Cuma yang bezanya di USM, perjuangan Pro M sebenarnya tiada asas. Mereka menghantar memorandum dan berarak di Universiti menuntut perkara yang tidak berasas seperti membantah sistem E-Undi, meminta kebajikan tidak diabaikan dan memohon pilihanraya yang telus dan adil. Sistem E-Undi tidak pernah wujud dalam USM. Isu Kebajikan semua berjaya di selesaikan oleh pihak universiti dan MPPUSM. Isu ketelusan dan keadilan pilihanraya kampus selesai kerana mereka juga mengiktiraf kemenangan Adi Syahid. Cumanya, apabila Adi Syahid menang dalam MPP, beliau hilang entah kemana. Tidak melaksanakan tugas dan amanah yang diberikan.

Jadi kita boleh lihat, demonstrasi sebenarnya lebih kepada emosional berbanding rasional. Pelbagai masalah timbul akibat demonstrasi bukannya penyelesaian kepada masalah. Keamanan negara tercemar, berlaku kerosakan harta awam, tugasan polis bertambah, dan yang paling penting demonstrasi merosakkan mahasiswa itu sendiri. Mereka menjadi susah apabila ditahan polis, fokus pada pelajaran akan hilang dan memalukan IPT dan juga keluarga mereka sendiri.

Pelbagai ruang telah diberikan untuk menyampaikan suara mahasiswa. Sudut pidato yang telah diwujudkan semula dan Parlimen Mahasiswa yang akan diimplementasi di setiap kampus satu hari nanti bakal membuka ruang untuk mahasiswa berhujah dan mengeluarkan pendapat dengan lebih rasional dan bukan emosional.

No comments: