24 January 2010

PELAJAR USM ANTARA YANG DITAHAN DEMO

Demonstrasi tentang menuntut kebebasan dalam pilihanraya kampus pada Sabtu, 23 Januari 2010 yang berlaku di Kuala Lumpur melibatkan hampir 200 orang yang terdiri daripada mahasiswa dari pelbagai IPT di negara ini. Kumpulan demonstrasi ini yang bermula dari Menara Tun Razak dan berarak hampir setengah kilometer ke Kompleks Sogo untuk mengedarkan risalah berkaitan.

Pihak Polis telah memberi arahan untuk bersurai kepada kumpulan terbabit yang membawa sepanduk dan risalah mengutuk perjalanan pilihanraya kampus. Tangkapan dibuat oleh pihak polis dan seramai sembilan orang siswa telah ditahan. Antara mereka yang ditahan adalah mahsiswa dari Universiti Sains Malaysia. Penahanan mereka itu adalah kerana mengingkari arahan polis untuk bersurai.
USM Daily percaya kumpulan demonstrasi ini telah merancang dengan lebih awal dan didalangi oleh pihak tertentu seperti dalam laporan USM Daily sebelum ini. Dipercayai ada antara rakan-rakan mereka yang ditahan ini sudah mula merayu di laman web untuk menghantar surat bantahan berkaitan penahanan siswa tersebut.


No comments: