27 January 2010

Edisi PRK : Pro M Memang Pening

Rapat Umum edisi 1, yang berlansung di Padang Kawad pada 26 Januari 2010 yang bermula pada jam 10.30mlm dihadiri hampir 300 orang siswa siswi yang ingin mendengar pidato daripada calon-calon MPP. Kesemua calon yang terdiri daripada 11 calon umum dan 10 calon dari Pusat Pengajian hadir untuk mempromosikan diri masing-masing. Pada kali ini, pihak urusetia pilihanraya telah menyediakan sebuah pentas yang lebih besar dan selesa memandangkan pentas wakaf di Padang Kawad sedang dibaikpulih.

Para penyokong dari Aspirasi dilihat lebih mendominasi ruang audiens kerana calon mereka lebih ramai berbanding calon Pro M yang bertanding. Rapat Umum dimulakan dengan calon dari Pusat Pengajian untuk memperkenalkan diri masing-masing. Daripada penilaian USM Daily, dilihat sememangnya calon Aspirasi lebih berwibawa dan bertenaga dalam menyampaikan pidato dan memperkenalkan diri.
Bagi calon umum pula, isu yang dibawa oleh calon Pro M adalah isu yang tidak relevan. Mereka mempersoalkan proses penambahbaikan Dewan Tuanku Syed Putra yang dikatakan membazir. Mereka menyalahkan pihak universiti yang menumpukan projek-projek yang bersifat "mewah". Tidakkah boleh mereka fikir secara matang? Penambahbaikan DTSP adalah untuk kegunaan para siswa siswi juga. Nanti jika calon yang mempersoalkan isu ini jugalah yang akan sibuk bergambar di hadapan DTSP yang lebih cantik dan gah berbanding sebelum ini. Calon ini bercakap seperti kanak-kanak yang ingin menarik perhatian orang tua mereka. Bercakap tentang isu yang tak relevan.

Selain itu, isu-isu lapok seperti hendak meminta AUKU dihapuskan, isu kebajikan dan isu Pilihanraya dalam jangkamasa yang pendek. Ada calon yang menyatakan sistem pilihanraya kampus tidak telus dan adil. Mereka nak adil yang macam mana? Buat E-undi tak adil, tak buat E-Undi pun tak adil. Memang puak-puak Pro M ini memang dah pening. Mereka kata hendak pilihanraya kampus yang telus tetapi mereka sendiri buat cop sendiri atas flyers yang mereka edarkan. Ada peraturan tapi tidak mahu ikut. Jika hendak buat peraturan sendiri lebih baik duduk dengan tarzan. Tapi Tarzan pun ada peraturan.

Jadi USM Daily yakin siswa siswi sememangnya bijak dalam membuat pilihan calon untuk mewakili mereka dalam MPP nanti. Berdasarkan pemerhatian awal, Pro M yang ketandusan calon dan calon Pro M yang bertanding pun ketandusan idea, dilihat Aspirasi mampu meneruskan lagi perjuangan MPP sebelum ini.

No comments: