11 January 2010

Inilah Masanya ISA


Kekalutan dan kecelaruan yang timbul akibat isu penggunaan kalimah Allah dan isu vandalisme gereja dan surau sedikit sebanyak menimbulkan kerisauan di kalangan masyarakat di negara ini. Pelbagai pihak mengeluarkan kenyataan dan pandangan mengikut ideologi dan kefahaman masing-masing dengan bebas di media cetak dan elektronik.

Di sinilah dapat kita lihat, penggunaan ISA (Internal Security Act) amat diperlukan. Menurut Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussien, Menteri Dalam Negeri, beliau tidak teragak-agak untuk menggunakan akta ini dalam mengawal dan membendung perkara yang tidak elok berlaku di dalam negara kita.

"Ini bukan hal politik dan ini juga bukan hal peribadi tetapi melibatkan keselamatan dan jika terpaksa dan keadaan menjadi lebih teruk, kita tidak teragak-agak untuk menggunakan apa jua cara termasuk ISA.

"Tindakan itu juga termasuk mereka yang melakukan demonstrasi yang boleh mencetuskan kekacauan. Ini penting dalam memastikan tiada sesiapa bertindak mengikut emosi," kata Hishammuddin. - MalaysiaKini

USM Daily menyokong penuh penggunaan akta tersebut demi menjamin keselamatan dan ketenteraman awam di negara ini. Penggunaan akta ini adalah jalan terbaik supaya tidak berlaku lagi kekecohan antara agama. Setiap negara ada peraturannya sendiri dan setiap agama juga mempunyai panduan masing-masing.

No comments: