21 January 2010

YDP PMIUSM @ KETUA PRO M KE MANA??

Pidato terbuka yang dianjurkan oleh Kelab Debat USM di Padang Kawad pada Rabu, 20 Januari 2010 menggamit kehadiran siswa siswi hampir seramai 200 orang untuk mendengar luahan pendapat pemimpin pelajar USM. Pada kain rentang yang dipasang di seluruh kampus, kepimpinan pelajar yang akan terlibat menjadi ahli panel ialah mantan YDP MPPUSM 2008/2009, Sdra Shafiq Abd Aziz, mantan NYDP MPPUSM 2007/2008, Sdra Ramanathan dan YDP PMI USM, Sdra Mohd Hanif bin Alias.

Malangnya YDP PMIUSM, Sdra Hanif yang juga Ketua Pro M USM tidak menghadirkan diri dan menghantar wakil siswi iaitu Sdri Musliha. Menurut Musliha, Sdra Hanif tidak dapat hadirkan diri kerana mempunyai masalah. Betul ke ada masalah?? Atau takut dan bacul untuk berhadapan dengan siswa siswi yang mahu mendengar luahan pendapat dari kepimpinan pelajar??? Inikah kepimpinan pelajar yang lari dari pelajar sendiri??

Pentas sudah disediakan. Ruang untuk berbicara telah diberikan. Namun bila sudah ada saluran yang betul, pimpinan Pro M lari dari medan peperangan. Adakah tindakan tidak menghadirkan diri adalah jalan untuk mengelakkan sebarang provokasi yang mungkin akan beliau hadapi. Mungkin ramai yang kecewa melihat apa yang berlaku kerana pemimpin Pro M lari dari ruang yang diberikan
Tindakan menghantar bakal calon iaitu Sdri Musliha tidak lain adalah untuk mempromosikan calon dari PMIUSM. Hampir 15 orang dari penyokong PMI USM hadir memberi sokongan kepada Sdri Musliha yang kelihatan agak tergagap-gagap apabila mengulas isu dan menjawab persoalan dari hadirin.

Apapun matlamat penganjuran program ini tercapai apabila sudut pidato yang diberikan oleh pihak universiti telah terlaksana. Mungkin akan datang pelbagai lagi isu dan perkara yang akan dikupas sepanjang kewujudan sudut pidato dan akan lebih ramai lagi pimpinan pelajar hadir sebagai panel dan lebih ramai lagi siswa siswi hadir untuk mendengar luahan pendapat dari kepimpinan pelajar yang berani memberikan hujah dan fakta yang bernas tidak seperti Ketua Pro M USM yang menghilankan diri di saat akhir.

No comments: