20 January 2010

Pro Mahasiswa Berjiwa Pembangkang

Hari ini dalam Suara Keadilan edisi 19 - 26 Jan 2010 (Bil 216), menyatakan "Tsunami Politik Mahasiswa Bermula di UMT". Menurut penulis tersebut, pro Aspirasi telah tewas sebanyak 11 kerusi daripada 12 kerusi yang dipertandingkan dalam pilihanraya kampus di UMT. Menurut penulis itu lagi, kemenangan pro Mahasiswa adalah gelombang daripada tsunami politik yang melanda negara pada 8 Mac 2008.


Dalam artikel itu juga, YDP MPP UM, Sdra Ridzuan Mohamed menyatakan "Ini turning point yang memberi impak besar". Sdra Ridzuan yakin, tsunami politik mahasiswa di UMT akan terus bergelombang dan mampu memberi impak kepada pro Mahasiswa di universiti lain seperti di USM dan UKM.

Daripada artikel tersebut juga, USM Daily dapat menafsirkan beberapa perkara. Yang pertama ialah daripada artikel tersebut menunjukkan bahawa Pro Mahasiswa di setiap kampus mendapat sokongan padu daripada Pakatan pembangkang selama ini. Ini terbukti dengan liputan meluas oleh Suara Keadilan berbanding akhbar lain di negara ini. Dalam kenyataan akhbar itu juga ada menyebut bahawa Pro Aspirasi adalah kumpulan tajaan UMNO-BN yang mana tidak ada bukti yang kukuh.


Perkara yang kedua yang boleh USM Daily tafsirkan di sini juga ialah dalam ruangan Kampus di akhbar Suara Keadilan ini juga, pro Mahasiswa membantah E-Undi di beberapa kampus termasuk di UMT yang dikatakan tidak memberi manfaat kepada semua mahasiswa di negara ini. Tetapi apabila kemenangan mereka di UMT
, mereka dengan sendirinya mengiktiraf kemenangan mereka melalui E-Undi. Tidakkah ini seperti kata pepatah "umpama menjilat ludah sendiri" dan "cakap tak serupa bikin".

Apabila kemenangan berpihak kepada Pro Mahasiswa, segala bantahan akan lenyap. Seolah-olah tiada apa yang berlaku. Jika dinilai dari artikel di dalam Suara Keadilan. Pengerusi Bantah E-Undi, Sdra Aizat Salleh menyatakan gabungan mahasiswa akan turun berdemonstrasi di jalanraya untuk mendesak Kementerian Pengajian Tinggi menukar format E-undi dalam Pilihanraya Kampus.

Tidakkah semua perbuatan ini adalah sama seperti yang dilakukkan oleh Pakatan Pembangkang suatu ketika dahulu yang turun di jalanan menuntut keadilan dalam Pilihanraya Umum. Perbuatan mereka hanyalah ingin mencari publisiti kononnya kumpulan mereka prihatin dan kerajaan tidak adil dan telus. Tetapi apabila mereka menang dalam pilihanraya yang dikatakan tidak adil dan telus, isu yang dibesar-besarkan sebelum ini lenyap dan hilang. Secara automatik pilihanraya menjadi telus dan bebas.

Siswa siswi yang ada di dalam kampus ini bukannya tidak bijak untuk menilai apa yang berlaku sebenarnya. Cuma propaganda yang dibawa oleh kumpulan tertentu menjadi daya penarik kepada mereka. Siswa siswi hari ini sudah bijak dan tidak terpengaruh dengan helah dan trick retorik pembangkang.

No comments: