11 January 2009

Kempen Awal

USM Daily telah mendapat maklumat dari seorang korespendan yang kebetulan telah pergi ke pasar malam di Sg. Dua pada 10 Jan 09 bahawa pihak Pro M telah memulakan kempen awal untuk PRK di sana. Menurut koresponden USM Daily, terdapat beberapa orang yang diyakini sebagai mahasiswa USM telah memperkenalkan diri mereka sebagai calon MPP yang mewakili Pro M USM.

Mereka dilihat membawa sepanduk "UNDILAH CALON PRO M" dan berlegar di sekitar pasar malam Sg. Dua.Jika dilihat dari segi undang-undang PRK, bakal-bakal calon tidak dibenarkan berkempen sebelum hari penamaan calon. Berdasarkan notis yang dikeluarkan oleh pihak SPR PRK, hari penaamaan calon adalah pada hari Isnin, 12 Januari 2009. Maka jika bakal-bakal calon Pro M ini bijak dan pandai membaca, tidak sepatutnya berlaku perkara seperti ini.

Mungkin kerana Pro M telah ketandusan isu dan goyah dengan suasana kampus yang dilihat banyak berpihak kepada Aspirasi, mereka terpaksa menjual diri calon sebegitu rupa. Apa yang dikesalkan adalah perkara ini berlaku di luar kampus dan sepatutnya jika terdesak sangat untuk berkempen, berkempenlah di dalam kampus.

No comments: