15 January 2009

Pro M Ketandusan Isu

PDG KAWAD, 14 Jan - Rapat Umum kali ke-2 yang turut diadakan di Pdg Kawad menjadi medan terakhir bagi para calon bagi menyampaikan isu dan hujah balas lawan masing-masing. Kesemua calon hadir dan pihak urusetia menjalankan proses giliran rapat umum mengikut konstituensi yang dipertandingkan.

Pada rapat umum kali ini juga, pihak urusetia telah meletakkan zon had bagi para penyokong bagi mengelakkan mereka berada terlalu dekat dengan pentas dimana calon menyampaikan rapat umum. Berikutan daripada kejadian semalam dimana para penyokong di Kem Pro M dan Kem Aspirasi hampir bertelagah kerana masing-masing cuba untuk rapat dengan pentas. Namun zon had yang ditetapkan tidak menghalang para penyokong untuk terus bersorak menyokon calon pilihan mereka.

Dek kerana ketandusan isu, calon-calon Pro M tidak dapat berhujah dengan baik sekali. Isu pihak Jabatan Keselamatan "menculik" beberapa penyokong kuat Pro M sebelum bermulanya PRK dicanang oleh calon Pro M. Mereka menuduh pihak Jabatan Keselamatan tidak bertindak mengikut lunas profesinalisme dan undang-undang yang betul. Untuk makluman, penyokong yang ditangkap oleh Jabatan Keselamatan adalah kerana mereka mengedar risalah yang tidak mendapat pengesahan dan kelulusan dari pihak pentadbiran universiti.

Siapa yang pada dasarnya tidak mengikut lunas undang-undang?Pihak Jabatan Keselamatan atau Pro M yang tidak hormat undang-undang?Pihak keselamatan menjalankan tugas berdasarkan laporan yang mereka terima. Pro M dengan sesuka hati mengedarkan risalah haram yang tidak dapat pengesahan dan kelulusan.

Selain itu, ada beberapa calon Pro M pada rapat umum kali ke-2 ini yang dengan sewenang-wenangnya melabel para penyokong Aspirasi sebagai barua dan anjing yang dicucuk hidung. Inikah kualiti mahasiswa yang dilaung-laungkan oleh Pro M untuk menjadi agen perubahan?Rasanya jika Pro M duduk di kerusi MPPUSM mereka akan menjadi agen perubahan ke arah negatif perjuangan mahasiswa.

Laungan penyokong Pro M yang mengatakan hapuskan kezaliman dan penindasan hanyalah retorik semata-mata. Tiada isu tentang kezaliman dan penindasan yang boleh dizahirkan oleh calon-calon mereka secara terang-terangan. Kehidupan dalam kampus yang aman dan tenteram kerana segala isu berkaitan kebajikan telah ditangani oleh pihak universiti dengan bantuan dan cadangan oleh pihak MPPUSM.

Kepada para pengundi, anda semua boleh menilai baik dan buruk pilihan yang akan anda laksanakan berdasarkan daripada kempen yang dijalankan oleh calon-calon yang bertanding dalam PRK kali ini. Jangan lupa untuk menunaikan tanggungjawab anda pada 15 Jan bermula jam 8.30pg - 5.00ptg di desasiswa-desasiswa dan Konkos. Selamat mengundi.

No comments: