11 January 2009

Persatuan PRO Mahasiswa USM ??

Adakah Pro M USM suatu persatuan??Persoalan ini agak menimbulkan tanda tanya bagi warga kampus. Polemik yang dicanang oleh Pro M USM seolah-olah mereka adalah satu persatuan di dalam USM adalah merupakan satu agenda untuk meraih sokongan dalam PRK USM.

Jika dilihat dalam senarai persatuan dan kelab yang di keluarkan oleh pihak pentadbiran universiti, tiada permohonan yang dibuat untuk menubuhkan persatuan dari mana-mana pihak yang menamakan diri mereka Pro M. Adalah menjadi suatu kesalahan jika ada sesuatu program atau projek yang diadakan di USM jika tidak mendapat kebenaran dari pihak pentadbiran universiti.

Jika pihak Pro M yang dikatakan bijak dan mempunyai Unit Undang-undang mereka tersendiri masih tidak memahami peraturan Universiti, maka sudah terserlah bahawa mereka sebenarnya sendiri tidak faham akan undang-undang itu sendiri.

Kewujudan pelbagai persatuan atau kelab di USM, telah memberi banyak peluang kepada mahasiswa untuk mengadakan pelbagai program di dalam dan luar kampus. Semua program yang diadakan perlu mendapatkan kebenaran dari pihak pentadbiran. Pelepasan kebenaran yang diperlukan bukan untuk mengongkong aktiviti pelajar tetapi sebagai makluman kepada pihak universiti dan juga sebagai proses untuk menjaga kualiti program yang diadakan supaya mematuhi peraturan dan mengelakkan berlakunya perkara yang boleh memburukan nama universiti.

No comments: