11 January 2009

Kemuculan Parasit

Kemunculan "Parasit" di USM kebelakangan ini semakin menjadi-jadi. Dari pemerhatian dan respon dari warga kampus, kewujudan "parasit-parasit" adalah disebabkan oleh satu sindrom yang dikenali sebagai sindrom "PRK" atau nama saintifiknya "Pilihanraya Kampus". Sindrom ini dikatakan lazimnya dijangkiti kepada sekumpulan mahasiswa/i yang menggelarkan diri mereka Pro M.

Simptom ini boleh dilihat apabila kumpulan mahasiswa/i Pro M ini mula menunjukkan rasa tidak puas hati secara tiba-tiba terhadap PRK, secara tiba-tiba mendakwa diri mereka mewakili seluruh warga kampus, secara tiba-tiba bangkit mahu AUKU dihapuskan dan yang paling penting mendakwa Pro M adalah merupakan sebuah persatuan di dalam USM.

"Parasit-parasit" ini yang konon-kononnya ingin menjadi hero secara tiba-tiba kepada seluruh warga kampus yang kononnya tertindas akibat ketidakadilan yang dilakukan oleh pihak pentadbiran terutamanya BHEPP. Daripada pemerhatian juga, kemunculan "parasit" ini juga, sebenarnya didorong dan didokong oleh "parasit" yang lebih bahaya lagi iaitu bekas-bekas "parasit" yang pernah menjadi "parasit" di kampus suatu ketika dulu. "Parasit" dari luar ini mendapat tajaan tertentu dari pihak luar untuk mewujudkan suasana seolah-olah keadaan di dalam kampus tidak lagi aman kerana ketidakadilan wujud dikalangan pengurusan universiti.

Kepada warga kampus, anda yang bijak bolehlah menilai sendiri tindakan-tindakan yang dijalankan oleh "parasit-parasit" ini adalah bermusim dan mempunyai kepentingan tertentu.

No comments: